اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل، در اظهاراتی جنجالی، انویدیا را برنده قطعی رقابت هوش مصنوعی دانست. وی در سخنرانی اخیر خود در دانشگاه استنفورد، با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت‌های بزرگ فناوری در زیرساخت‌های هوش مصنوعی، تاکید کرد که عمده این سرمایه‌گذاری‌ها به سمت تراشه‌های قدرتمند انویدیا هدایت خواهد شد.
اشمیت با اشاره به ارقام نجومی که شرکت‌ها برای توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی در نظر گرفته‌اند، گفت: “شرکت‌های بزرگ به من می‌گویند که به ده‌ها میلیارد دلار برای این کار نیاز دارند و واضح است که بخش عمده‌ای از این بودجه صرف خرید تراشه‌های انویدیا خواهد شد.”

به گفته اشمیت، دلایل موفقیت انویدیا در این رقابت بسیار است. یکی از مهم‌ترین دلایل، وابستگی شدید توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی به پلتفرم برنامه‌نویسی CUDA این شرکت است. بسیاری از ابزارهای متن‌باز پرکاربرد در حوزه هوش مصنوعی بر پایه این پلتفرم ساخته شده‌اند و تغییر این رویه برای رقبا بسیار دشوار است.
اشمیت در مورد تلاش‌های مایکروسافت و OpenAI برای رهایی از وابستگی به تراشه‌های انویدیا نیز اظهار نظر کرد. وی سرمایه‌گذاری هنگفت این دو شرکت در پروژه Stargate را “احمقانه‌ترین ایده‌ای که تاکنون شنیده” توصیف کرد. با این حال، به سرعت افزود که این دو شرکت در مسیر تبدیل شدن به باارزش‌ترین شرکت‌های جهان هستند.

اشمیت در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به فرهنگ دورکاری در گوگل اشاره کرد و این موضوع را یکی از دلایل عقب‌ماندگی این شرکت در رقابت هوش مصنوعی دانست. وی البته بعدها از این اظهارات خود عقب‌نشینی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید