متا با رونمایی از Llama 3.1، بزرگ‌ترین مدل هوش مصنوعی متن‌باز جهان، در مسیر رهبری این عرصه قرار گرفته است. این مدل که از GPT-4o و Claude 3.5 Sonnet قدرتمندتر است، نویدبخش دستیار هوش مصنوعی متا به عنوان پرکاربردترین مدل تا پایان سال 2024 است.
Llama 3.1 با 405 میلیارد پارامتر و آموزش بر روی 16 هزار پردازشگر گران‌قیمت H100 انویدیا، غول هوش مصنوعی متا را به نمایش می‌گذارد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، این شاهکار مهندسی را تحسین‌برانگیز خوانده است.


اما چرا متن‌باز؟ زاکربرگ، مدیرعامل متا، معتقد است که هوش مصنوعی متن‌باز برای پیشرفت سریع‌تر این فناوری ضروری است و مدل‌های متن‌باز را امن‌تر از مدل‌های اختصاصی می‌داند. او لینوکس را نمونه‌ای از قدرت مدل‌های متن‌باز عنوان می‌کند.
Llama 3.1 به‌طور رایگان در دسترس است اما محدودیت‌هایی در تعداد درخواست‌ها دارد. کاربران می‌توانند از طریق واتس‌اپ یا وب‌سایت meta.ai با این هوش مصنوعی تعامل داشته باشند و از قابلیت جدید «Imagine Me» برای خلق تصاویر خلاقانه با استفاده از اسکن چهره خود بهره ببرند.
زاکربرگ پیش‌بینی می‌کند که هوش مصنوعی متا تا پایان سال 2024 از ChatGPT که بیش از 100 میلیون کاربر دارد، پیشی خواهد گرفت.

Llama 3.1 گامی بزرگ در جهت دموکراتیک‌سازی هوش مصنوعی و در دسترس قرار دادن آن برای عموم برداشته است. این رقابت هیجان‌انگیز، نویدبخش پیشرفت‌های چشمگیر در این حوزه در سال‌های آتی است.

دیدگاهتان را بنویسید