یک تیم بین‌المللی از محققان از کشورهای سنگاپور، بریتانیا و استرالیا موفق شده‌اند با استفاده از داروی جدیدی عمر موش‌های آزمایشگاهی را تا حدود 25 درصد افزایش دهند. این کشف امیدهایی را برای کاهش سرعت پیری در انسان‌ها ایجاد کرده است.
براساس گزارش فایننشال تایمز، در این تکنیک، دانشمندان درمان آنتی‌بادی را به موش‌های میان‌سال تزریق کردند که از عملکرد نوعی پروتئین با نام «اینترلوکین 11» جلوگیری می‌کند. این پروتئین باعث التهاب می‌شود و در سلول‌های انسانی با فرایند پیری در ارتباط است.
ابتدای آزمایش، موش‌ها حدود 17 ماه سن داشتند که تقریباً معادل 55 سال برای انسان‌هاست. دانشمندان هر سه هفته یک‌ بار به گروهی از موش‌ها آنتی‌بادی تزریق کردند و برای گروه دیگری از موش‌ها هیچ درمانی در نظر نگرفتند.


بر اساس این تحقیقات، موش‌هایی که تحت درمان با آنتی‌بادی قرار گرفتند، در مقایسه با گروه کنترل، حدود 25 درصد طول عمر بیشتری داشتند. همچنین این موش‌ها در دوران پیری وضعیت سلامتی بهتری داشتند؛ آن‌ها لاغرتر و قوی‌تر بودند و کبد و متابولیسمشان نیز عملکرد بهتری داشت.
علاوه بر این، فقط 16 درصد از موش‌های تحت درمان به سرطان مبتلا شدند، در حالی که این میزان در گروه کنترل 61 درصد بود. نتایج این تحقیقات که در مجله Nature منتشر شده، نشان می‌دهد که هدف قرار دادن اینترلوکین 11 (IL-11) می‌تواند به رویکردی امیدوارکننده برای مقابله با آثار منفی پیری در انسان‌ها منجر شود.
با این حال، برای تایید اینکه آیا این درمان می‌تواند نتایج مشابهی در انسان‌ها داشته باشد یا خیر، تحقیقات بیشتری لازم است. محققان باید ابتدا بفهمند چرا مسدود کردن عملکرد پروتئین IL-11 باعث افزایش طول عمر موش‌ها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید