انویدیا با اتکا به قدرت پردازشگرهای گرافیکی (GPU) خود، مدعی دستیابی به پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه ساخت کامپیوترهای کوانتومی تجاری است.
طبق مقاله تحقیقاتی اخیر این شرکت، محققان انویدیا از صدها هزار پردازشگر در خوشه‌های مجزا برای شبیه‌سازی رفتار سیستم‌های “تبرید کوانتومی” استفاده کرده‌اند. این شبیه‌سازی‌ها که معمولاً روی ابررایانه‌ها یا معماری‌های مشابه انجام می‌شدند، اکنون با قدرت GPUهای انویدیا شتاب گرفته‌اند.
تحقیقات نشان داده که ذرات مغناطیسی در این سیستم‌ها رفتار ناگهانی دارند. به همین دلیل، تیم انویدیا با دستکاری و تنظیم میدان‌های مغناطیسی، راهی برای کنترل این ذرات ارائه کرده است. در صورت موفقیت این روش در آزمایش‌های آتی، شاهد جهشی بزرگ در توسعه و عرضه سیستم‌های تبرید کوانتومی خواهیم بود.

این تنها دستاورد انویدیا در حوزه کامپیوترهای کوانتومی نیست. آنها پیش از این نیز اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام داده‌اند، از جمله: ارائه CUDA-Q، یک مدل برنامه‌نویسی متن‌باز برای ساخت برنامه‌های کاربردی در ابرکامپیوترهای کوانتومی که شامل واحدهای CPU، GPU و QPU (مغز کامپیوترهای کوانتومی) می‌شود
.راه‌اندازی 9 ابرکامپیوتر جدید که این ابرکامپیوترها که در سراسر جهان مستقر هستند، از ابرتراشه‌های “گریس هاپر” انویدیا برای تسریع تحقیقات و اکتشافات علمی استفاده می‌کنند.

سیستم‌های تبرید کوانتومی نوع خاصی از کامپیوترهای کوانتومی هستند که برای حل مسائل پیچیده و خاص طراحی شده‌اند و کاربرد عمومی ندارند. هدف از توسعه این سیستم‌ها، بهینه‌سازی محاسبات کوانتومی برای کاربرد در صنایع مختلفی مانند حمل‌ونقل، انرژی و امور مالی است. به عنوان مثال، دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که این سیستم‌ها می‌توانند دقت محاسبات مالی را افزایش داده و در انتخاب، اولویت‌بندی و کنترل پروژه‌ها عملکرد بهتری ارائه دهند.

پیشرفت‌های انویدیا در زمینه کامپیوترهای کوانتومی مبتنی بر GPU نویدبخش تحولات عظیمی در این حوزه است و می‌تواند به حل برخی از پیچیده‌ترین مسائل جهان کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید