در نمایشگاه جدید آرشیو استیو جابز، هم‌بنیان‌گذار فقید اپل، دیدگاه او درباره هوش مصنوعی مولد به نمایش گذاشته شده است. جابز در سال 1983 پیش‌بینی کرده بود که هوش مصنوعی در آینده به صورت یک کتاب خواهد بود که کاربران می‌توانند از آن سوال بپرسند و با آن تعامل داشته باشند. چت‌بات‌های هوش مصنوعی فعلی، در واقع چشم‌انداز جابز را محقق کرده‌اند.
در این نمایشگاه دیجیتال، تصاویر و ارائه جابز در کنفرانس بین‌المللی طراحی در اسپن آمریکا در سال 1983 به نمایش گذاشته شده‌اند. او در آن زمان درباره فناوری جدیدی صحبت کرده بود که می‌توانست به سوالات پاسخ دهد و مانند انسان فکر کند. این سخنان در حالی بیان شده بودند که حتی مک‌ها هنوز عرضه نشده بودند و اپل در مراحل اولیه خود بود. به همین دلیل شنیدن چنین پیش‌بینی‌هایی از استیو جابز بسیار جذاب است.

جابز بیش از 40 سال پیش درباره ماهیت هوش مصنوعی مولد و قابلیت‌های احتمالی آن گفته بود:
«وقتی به 50 تا 100 سال آینده نگاه می‌کنیم، اگر واقعاً بتوانیم به دستگاه‌هایی دست پیدا کنیم که بتوانند روح یا اصول و شیوه اساسی مشاهده جهان را درک کنند و اگر مثلاً یکی از این دستگاه‌ها تمام زندگی شخصی مثل ارسطو را با خود حمل کند، شاید روزی بعد از مرگ آن شخص، بتوانیم از این دستگاه بپرسیم: ارسطو در این موقعیت چه می‌گفت؟»

دیدگاهتان را بنویسید